Hovedmålet med ny veg var å få bukt med køproblemene i og rundt byen. Kristiansand bystyre vedtok reguleringsplanene for strekningen fra Kolsdalen-Lumberkrysset i mai 2009.
Anleggsarbeidene startet i august 2010. Hovedentreprenør er arbeidsfellesskapet NCC Repstad Anlegg.
Nøkkeltall i prosjektet:
• 2,3 km ny firefelt fv. 456 mellom Kolsdalen og Lumberkrysset,
- 1,3 km av dette er tunnel med 2 løp
• Av- og påkjøringsfelt under Slettheia og avkjøringsfelt for
E39 under Hannevikåsen
• 4,2 km gang-og sykkelveger
• 5 rundkjøringer
• 30 konstruksjoner, - herunder 2 bruer, 3 gang- og sykkelunderganger
og 7 tunnelportaler
• 1 planskilt kryss med rundkjøring over fv. 456 (Fiskålokket)
• 60 m dobbel løsmassetunnel i Hannevikdalen
• Bekkeåpninger med nye vannspeil i Hannevika
• Oppgradering av eksisterende tunnel for E39 i Hannevika
• Totalkostnad 1,28 mrd kroner
• På grunn av den nye forvaltningsloven (1.1.2010) ble tidligere
riksveg 456 til fylkesveg 456.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- NCC
- Bygg